Większe bezpieczeństwo i płynność ruchu. To główne powody, którymi kierowały się władze Słowenii wprowadzając zakaz wyprzedzania dla kierowców pojazdów ciężarowych na wszystkich autostradach w kraju. W Polsce to zjawisko również spędza sen z powiek kierowców. Jednak także na polskich autostradach obowiązuje zakaz wyprzedzania przez ciężarówki. Czy faktycznie poprawia on płynność ruchu na drogach? Zapytaliśmy ekspertów z Yanosik.
Od listopada zakaz wyprzedzania dla ciężarówek w Słowenii
Władze Słowenii zdecydowały się na wprowadzenie zakazu wyprzedzania się pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 7,5 tony na wszystkich autostradach w kraju. Przepis ma obowiązywać od 1 listopada tego roku.
– Nowe zasady na autostradach w Słowenii mają za zadanie poprawić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Manewr wyprzedzania pojazdu ciężarowego przez inną ciężarówkę jest nie tylko niebezpieczny, ale również mocno wpływa na płynność ruchu na danym odcinku ze względu na długi czas, który jest potrzebny do wykonania tego działania – komentuje Julia Langa, Yanosik.
Decyzję umotywowano wynikami testów, które przeprowadzone zostały na odcinku słoweńskiej A1, mierzącym 250 km. Od 15 stycznia poprzedniego roku obowiązywał na nim zakaz wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo i płynność ruchu.
– Jesteśmy świadomi, że ta decyzja z pewnością ucieszy kierowców samochodów osobowych, jednak nie spełni oczekiwań kierowców zawodowych, którzy mogą utknąć na trasie za pojazdem jadącym mniej niż 90 km/h nawet na kilka kilometrów. Niemniej musimy mieć na uwadze bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, dla których manewr wyprzedzania ciężarówki przez ciężarówkę może stanowić duże zagrożenie – mówi Julia Langa, Yanosik.
Zakaz wyprzedzania ciężarówek w Słowenii już obowiązywał, teraz będzie poszerzony
Zakaz wyprzedzania się pojazdów ciężarowych na autostradzie A1 obowiązywał w Słowenii od początku tego roku. Jednak dotyczył wyłącznie godzin dziennych na odcinku z Šentilj do Kopru dla pojazdów o DMC powyżej 7,5 t. Po poszerzeniu zakazu będzie obowiązywał również w nocy, a także na pozostałych autostradach w kraju.
Złamanie zakazu wyprzedzania pojazdów ciężarowych przez ciężarówki będzie kosztował kierowcę 300 euro.
W Polsce również obowiązuje zakaz wyprzedzania dla ciężarówek?
Aktualnie kierowcy ciężarówek mogą zostać ukarani za wyprzedzanie na zakazie, a także blokowanie ruchu poprzez czasochłonny manewr wyprzedzania lub przekroczenie dozwolonej prędkości. Wysokość kary może wynieść nawet 500 zł i 6 punktów karnych.
W Polsce zakazem wyprzedzania dla ciężarówek wprowadzonym przez GDDKiA są objęte odcinki autostrad A1, A2, A4, A6 i A8:
- A1 – na wysokości MOP Głowno i Wiśniowej Góry oraz na wszystkich budowanych odcinkach autostrady z zasadą ruchu 2+2, czyli na trasie Tuszyn–Piotrków Trybunalski, Kamieńsk–Radomsko, Radomsko do granicy woj. łódzkiego i śląskiego.
- A2 – na obu jezdniach na odcinku Łódź–Warszawa,
- A4 – między węzłami Brzeg–Strzelce Opolskie, na odcinkach między Pietrzykowicami a Wądrożem Wielkim, przy węźle Legnickie Pole i Lubiatów, pomiędzy węzłami Kostomłoty i Gościsław oraz Udanin i Budziszów. W województwie śląskim pomiędzy węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Ostropa, w małopolskim od węzła Balice do Brzesko,
- A6 – obostrzenie obowiązuje pomiędzy węzłami Klucz i Podjuchy,
- A8 – zakaz wyprzedzania ciężarówek jest pomiędzy węzłami Wrocław Północ i Psie Pole.
Wprowadzenie zakazu wyprzedzania pojazdów ciężarowych przez ciężarówki na trasie nie tylko poprawia płynność ruchu, gdyż sam manewr może trwać nawet kilka minut i zablokować wszystkie pasy, ale również bezpieczeństwo. Dla kierowców samochodów osobowych wyprzedzające się na trasie ciężarówki mogą stanowić duże zagrożenie. Wprowadzenie zakazu tego manewru na wszystkich autostradach w Słowenii to wyraźna odpowiedź władz na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Czy w Polsce również wprowadzony zostanie całkowity zakaz wyprzedzania ciężarówek na wszystkich autostradach?
Ministerstwo Infrastruktury w Polsce nie planuje na ten moment wprowadzenia zakazu wyprzedzania ciężarówek na wszystkich autostradach w naszym kraju ze względu na istniejące ryzyko pogorszenia stanu bezpieczeństwa na drogach. Władze uważają, że dochodziłoby wówczas do znacznego spowolnienia ruchu, a nawet nagminnego łamania zakazu. Resort uważa, że obecne rozwiązanie z wprowadzeniem odcinkowych zakazów wyprzedzania ciężarówek jest w zupełności wystarczające.