Długi tunel na trasie ułatwia kierowcom jazdę, zwłaszcza gdy znajduje się pod ruchliwym skrzyżowaniem lub przejazdem kolejowym. W naszym kraju aktualnie realizowane są projekty, w ramach których będą powstały nowe tunele o długości powyżej 500 m. W niektórych z nich mają się znaleźć nawet urządzenia kontrolujące prędkość jazdy. Eksperci z Yanosik Autoplac przypominają zasady ruchu drogowego w długich tunelach.
Tunele drogowe w Polsce
Istnieje wiele różnych powodów, dla których buduje się tunele. Stanowią one najlepsze rozwiązanie w trudno dostępnych miejscach, a do tego nie mają dużego wpływu na zmianę krajobrazu czy niszczenie budynków.
– Budowanie tuneli drogowych jest niezbędne. Coraz mocniej zatłoczone miasta, korkujące się ulice, przeciążone trasy przelotowe oraz wszechobecny smog, wymuszają wprowadzenie zmian w infrastrukturze, zwłaszcza gdy brakuje wolnej przestrzeni na powierzchni. Tunele stanowią świetną alternatywną możliwość dla ruchu samochodowego, którego płynność oraz bezpieczeństwo zostaną zachowane – komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac
Do zalet tuneli zalicza się również redukcja hałasu, co umożliwia lepsze zagospodarowanie przestrzeni znajdującej się bezpośrednio nad nimi.
Aktualnie w naszym kraju buduje się aż 11 tuneli, których całkowita długość przekracza 500 m. Cztery tunele znajdą się w zestawieniu największych konstrukcji tego typu w Polsce.
Najdłuższe tunele drogowe w Polsce
Wśród aktualnie budowanych tuneli jednymi z najdłuższych będą te w Warszawie – tunel drogi ekspresowej S2 (2355 m), w Starych Bogaczowicach na drodze S3 (2300 m), w ciągu zakopianki w Luboniu Małym (2058 m) i pod Świną w Świnoujściu (1440 m).
Najdłuższym tunelem w naszym kraju jest obecnie tunel pod Martwą Wisłą (1377 m), łączący zachodnią część Gdańska z Wyspą Portową. Warto nadmienić, że jest to pierwsza „podwodna” droga w Polsce.
Kolejnym najdłuższym tunelem jest ten wzdłuż Wisły – posiada trzy pasy ruchu w każdą stronę oraz w zależności od kierunku, jego długość wynosi 889 m (kierunek północny) i 930 m (kierunek południowy).
Czy to na pewno tunel?
Jeśli macie wątpliwości czy budowla przed Wami jest tunelem, pomogą Wam je rozjaśnić znaki drogowe. Początek oraz koniec tunelu oznaczone są znakami informacyjnymi, które umieszcza się nie dalej niż 50 m od obiektu.
Nie chcąc dezorientować kierowców, podaje się również informacje o długości tunelu, którą określa się za pomocą tabliczki T-1b. Tunele, które mają mniej niż 500 m długości, nie muszą mieć jej podanej. A jeśli tunel ma ponad 3 km długości, to jest ona umieszczana co 1 km.
Wjazd do tunelu może być również regulowany sygnalizacją świetlną ogólną albo sygnalizacją dla konkretnych pasów ruchu. Wówczas sygnalizator S-4 umieszcza się przed wjazdem do tunelu, a w długich tunelach nawet co pewien dystans. Pas może również zostać zamknięty na danym odcinku przez organizatora ruchu. Wówczas nadaje się sygnał czerwonego krzyżyka na sygnalizatorze.
Jakie są zasady bezpieczeństwa w tunelu?
– Jadąc w tunelu należy przede wszystkim należy pamiętać, że nie da się uciec w nim na bok, a głównym celem jest to, by bezpieczne przejechać przez całą jego długość i wyjechać na drugim końcu. W tunelach nie wolno podejmować żadnych działań, które mogłyby utrudnić sprawny przepływ pojazdów. Zabronione jest zatrzymywanie się, cofanie oraz zawracanie, a niekiedy nawet wyprzedzanie – informuje Julia Langa, Yanosik Autoplac
Dla większego bezpieczeństwa bardzo często wprowadza się również ograniczenie prędkości lub zakaz wjazdu do tunelu dla określonych pojazdów. Nierzadko dotyczy to pojazdów przewożących towary niebezpieczne.
– Każdy kierowca musi również pamiętać o zachowaniu prawidłowego odstępu między poruszającymi się w tunelu pojazdami. Przepisy drogowe określają odstęp w tunelach o długości powyżej 500 m, poza obszarem zabudowanym, jako nie mniejszy niż 50 m od pojazdu poprzedzającego, jeżeli prowadzimy auto o DMC 3,5t lub autobus oraz 80 m, jeżeli kierujemy zespołem pojazdów lub innym pojazdem niż powyższe. Oczywiście w każdym tunelu odstęp drogowy może być regulowany znakiem drogowym, który ma pierwszeństwo przed zasadami ogólnymi. W Europie coraz mocniej przestrzega się tego przepisu, a sytuacja w tunelach jest na bieżąco kontrolowana przy użyciu monitoringu – informuje Julia Langa, Yanosik Autoplac
Będą fotoradary w tunelach?
W tunelu pod Ursynowem w Warszawie miały się pojawić fotoradary. To tunel, który mierzy 2,3 km i znajduje się na trasie S2, pod jedną z południowych dzielnic stolicy. Jest kluczowym fragmentem Południowej Obwodnicy Warszawy, głównie dlatego, że dzięki tunelowi jazda trasą S2 ma ulec skróceniu o 20-30 minut.
– W tunelu ma obowiązywać ograniczenie prędkości do 80 km/h. W pierwotnym założeniu miały się w nim znaleźć kamery do odcinkowego pomiaru prędkości, ale GITD odmówiło ich montażu. Zamiast tych urządzeń miały się pojawić fotoradary, które można również spotkać w tunelach innych państw europejskich. Pierwsze miesiące funkcjonowania tunelu miały być monitorowane przez fotoradary, a w dalszym etapie, miały się w nim pojawić urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. Jednak GITD zrezygnowało również z tego planu. Oczywiście gdy mierniki zostaną zamontowane w tunelu, to będą również dodane w naszej aplikacji, a kierowcy mogą być pewni, że będą mieli bieżące informacje – mówi Julia Langa, Yanosik Autoplac
W Katowicach również rozważa się montaż fotoradaru w tunelu pod rondem. W październiku tego roku miał miejsce wypadek z udziałem tira, którego efektem był całkowity paraliż ruchu w centrum miasta, a także zamknięcie tunelu na kilka godzin. Montaż urządzenia poprawiłby bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
Fotoradary w tunelach nie są niczym dziwnym dla kierowców często poruszających się po europejskich trasach. Ich celem jest poprawa bezpieczeństwa jazdy w długich tunelach, a także bieżący nadzór prędkości. Czy Polska również dołączy do krajów z bardziej zaawansowaną infrastrukturą w tunelach? Czas i odbiór tunelu POW pokaże…