System e-TOLL obowiązuje już wszystkich kierowców. Tylko jak opłacić przejazd? Aplikacja rządowa nie jest pozbawiona błędów, które użytkownicy sygnalizowali już w październiku, strona z możliwością zakupu biletu jeszcze nie istnieje, a bilety stacjonarne póki co dystrybuuje tylko jedna sieć stacji paliw. Jak więc korzystać z e-TOLL prawidłowo, aby nie otrzymać mandatu? Yanosik znów wyciąga do kierowców pomocną dłoń.
Znikają szlabany z autostrad A2 i A4
Od 1 grudnia nie ma już szlabanów na znanych odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Od tego momentu będzie można wygodnie przejechać, bez konieczności zatrzymywania się przy kioskach poboru opłat, w którym uiszcza się należną kwotę na podstawie papierowego biletu pobranego we wcześniejszym punkcie.
Od tego dnia obowiązywać będzie wyłącznie system e-TOLL, z którym jednak wciąż są problemy…
System e-TOLL obowiązkowy dla wszystkich
System e-TOLL jest już obowiązkowy dla wszystkich kierowców. Od 1 października korzystali z niego wyłącznie kierowcy pojazdów ciężarowych, a od 1 grudnia są już do tego zobowiązani również prowadzący samochód osobowy. Kierowcy samochodów osobowych, mogą uiszczać opłaty przez aplikację e-TOLL lub u partnerów dystrybuujących e-bilety. Jak więc mają skorzystać z e-TOLL Ci, którzy chcą systematycznie przejeżdżać przez płatne odcinki?
Dużo jeździsz? Lepsze będzie urządzenie
Dla osób, które często podróżują płatnymi odcinkami autostrad, każdorazowy zakup e-biletu może nie być wygodnym rozwiązaniem. W takiej sytuacji można skorzystać z popularnych wśród kierowców urządzeń ostrzegających.
– Użytkownicy urządzeń Yanosik XS, S-clusive oraz GT i GTR mogą dodać urządzenie do e-TOLL poprzez aplikację Y24. Po aktywacji e-TOLL w Y24 wystarczy, że dodadzą urządzenie na stronie rządowej systemu e-TOLL. Po prawidłowej konfiguracji nie muszą się już martwić o pobór opłat – będą ściągane z konta rozliczeniowego automatycznie, trzeba jedynie pamiętać o tym, aby wpłacić na nie odpowiednią kwotę. Samo korzystanie z e-TOLL w urządzeniach Yanosik jest całkowicie bezpłatne i polecamy je zarówno kierowcom aut osobowych, jak i ciężarowych – informuje Julia Langa, Yanosik Autoplac
Jakie dane zbiera e-TOLL?
Cały system działa w oparciu o lokalizację GPS urządzenia pokładowego (telefon z aplikacją e-TOLL lub np. urządzenie Yanosik). Informacje o bieżącej lokalizacji za pomocą transmisji danych wysyłane są do serwerów KAS, która w kolejnym kroku automatycznie nalicza i pobiera opłatę od kierowcy.
To nie wszystkie dane, które zbiera system e-TOLL. W trakcie rejestracji konta należy podać adres e-mail, numer telefonu lub zweryfikować tożsamość przy pomocy mObywatel, e-dowodu lub profilu zaufanego. Trzeba również wpisać informacje o pojeździe – niekiedy wystarczy podać tylko numer VIN lub rejestracyjny, a reszta danych uzupełni się automatycznie, a innym razem należy wpisać wszystko ręcznie. Dodatkowo trzeba pamiętać o wpłacaniu odpowiedniej kwoty, z której będą pobierane opłaty za przejazdy.
Kierowcy narzekają na e-TOLL
Nowy system wciąż sprawia jednak wiele kłopotów. Aplikacja nie spełnia oczekiwań, a samo wsparcie ze strony Rządu nie jest satysfakcjonujące zarówno dla przedsiębiorców, jak i zwykłych kierowców.
Z opinii użytkowników wynika, że aplikacja e-TOLL zawiera wiele błędów, powoduje przegrzewanie się telefonu, a bateria nie wytrzymuje nieustannej pracy z aplikacją, co powoduje, że nasz smartfon musi być nieustannie podpięty do zasilania w trasie.
Dodatkowym minusem jest to, że lista partnerów e-TOLL jest stosunkowo krótka i jeśli chodzi o stacjonarny zakup biletu, obejmuje obecnie tylko stacje sieci ORLEN.
– Usługa e-TOLL, którą dodaliśmy w urządzeniach Yanosik jest odpowiedzią na wszystkie potrzeby użytkowników naszego systemu. Dzięki temu zyskali oni możliwość bezproblemowego przejazdu przez autostradę, bez martwienia się o kupowanie biletu. Naszą misją jest dbanie o bezpieczeństwo każdego kierowcy, a usługa e-TOLL w urządzeniach Yanosik wpisuje się w to zadanie. Kierowca nie rozprasza się, jest skupiony na jeździe, a gdy przejeżdża przez płatny odcinek autostrady, to nie musi się stresować, bo opłata pobierze się automatycznie z uprzednio doładowanego przez niego konta – komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac
Jeśli jeszcze nie mieliście okazji odbyć podróży po płatnych odcinkach autostrad A2 i A4, w towarzystwie nowego systemu e-TOLL, to wszystko przed Wami. Nie zapomnijcie jednak o obowiązku uregulowania opłaty, bo będzie czekał na Was mandat w wysokości aż 500 zł. Pierwsze dni funkcjonowania e-TOLL dla kierowców osobówek będą objęte taryfą ulgową, ale ta sielanka nie potrwa długo.
Radzimy zawczasu przygotować się do podróży, by nie uszczuplić swego portfela. Natomiast w sytuacji awaryjnej na trasie, zjedź na najbliższy MOP i spróbuj wyjaśnić przyczynę niedziałania e-TOLL łącząc się z obsługą infolinii.