Sprawdź je według wskazówek ekspertów z Yanosik Warsztaty, zanim sezon jesienno-zimowy na dobre się rozpocznie!
Już przy końcu sierpnia odczuwamy, że dni stają się krótsze, wieczory coraz szybciej zapadają, a na zewnątrz chłodzi. Nie da się ukryć, że jesień zaczyna się rozgaszczać. A to trudna pora roku dla wszystkich kierowców. Dlatego bardzo ważne jest to, by zadbać o światła w swoim samochodzie. W końcu to one są podstawą dobrej widoczności po zmroku. Jak o nie zadbać? Poznajcie wskazówki ekspertów z Yanosik Warsztaty.
– Przygotowanie świateł do sezonu jesienno-zimowego wymaga od nas większego zaangażowania, niż wyłącznie wymiana żarówek, która oczywiście jest równie istotna. Poza tą czynnością powinniśmy sprawdzić ustawienie reflektorów, wyczyścić światła, a także sprawdzić, czy nie parują – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Światła mogą się ubrudzić?
Oczywiście, że tak. Plastikowe reflektory samochodowe są narażone nie tylko na uszkodzenia mechaniczne, ale również na wpływ czynników atmosferycznych. W trakcie jazdy mogą o nie uderzyć kamyczki, drobinki piachu, owady i inne elementy. A to może prowadzić nie tylko do ich zarysowania, ale również drobnych uszkodzeń.
Promienie słoneczne mogą powodować matowienie powierzchni świateł, a ich wnętrze może parować, co jest efektem uszkodzenia mechanicznego lub zabrudzenia wewnętrznej części szkła lampy reflektora.
– Nie powinniśmy lekceważyć regularnej pielęgnacji świateł w samochodzie. Zalecam systematyczne usuwanie drobnych zanieczyszczeń gąbką, co pozwoli na usunięcie brudu i przeprowadzenie oględzin. Po wyczyszczeniu świateł możemy sprawdzić, czy nie są one uszkodzone lub zarysowane. I jeśli ta weryfikacja nie będzie pozytywna, wówczas możemy umówić się do warsztatu samochodowego na naprawę – podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Istnieje również kilka domowych sposobów na to, by wyczyścić lampy samochodowe. Jednak by uniknąć ryzyka ich mocniejszego uszkodzenia lub zarysowania, zalecamy wybranie pomocy specjalistów.
Wymiana żarówek – co musisz wiedzieć
W teorii wymiana żarówek to żaden problem, jednak w praktyce producenci zadbali o to, by kierowcy i mechanicy mieli co robić. Nierzadko spotykaną koniecznością jest demontaż zderzaka lub osłony chłodnicy, które utrudniają dostęp do tyłu reflektora.
Jeśli jednak nie mamy utrudnionego dostępu do żarówki, możemy ją wymienić samodzielnie.
– Wymieniając żarówkę halogenową samodzielnie pamiętajmy o założeniu rękawiczek. Gdy dotkniemy szkła żarówki, powinniśmy przetrzeć je alkoholem. Ponadto – bardzo ważnym jest, by założyć żarówkę w taki sposób, w jaki kieruje metalowy kształt jej kołnierza. Jeśli nie zrobimy tego w ten sposób, to żarówka będzie wciąż świecić, ale nieprawidłowo. W przypadku wymiany żarówki halogenowej możemy wymienić jedną, lecz to nie zmienia faktu, że jeśli się przepaliła, to za chwilę drugą czeka ten sam los. Bezpieczniej jest wymienić komplet od razu – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Żarówki ksenonowe należy wymieniać wyłącznie parami, gdyż różnica w barwie i natężeniu światła jest bardzo dostrzegalna. Pamiętajcie, by przy okazji przeglądu rocznego lub dodatkowego – wymieniać żarówki lub lampy w przypadku ksenonów. Co w przypadku oświetlenia LED?
Oświetlenie LED bywa problematyczne
To nowoczesne oświetlenie wypiera całkowicie reflektory ksenonowe z rynku. Jednak sprawia ono bardzo dużo kłopotów nie tylko właścicielom pojazdu z takim oświetleniem, ale również tym, którzy są przez nie oślepiani.
Nowoczesne LED-y po uruchomieniu ustawiają się samoczynnie. Przez to użytkownik myśli, że nie będzie w stanie niczego zmienić, gdyż ten rodzaj oświetlenia jest całkowicie bezobsługowy. A to błąd.
– Wszystkie reflektory, także te LED-owe muszą być odpowiednio skalibrowane. Specjaliści z serwisu doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nowe samochody z oświetleniem LED mogą nie mieć poprawnie ustawionych reflektorów, a nawet ich błędne ustawienie może ograniczać ich całkowite działanie – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Jak i kiedy ustawić reflektory?
Przede wszystkim – reflektory powinniśmy kalibrować zawsze, gdy mamy wątpliwości co do ich prawidłowego ustawienia. Nawet jeśli to oznacza większą ingerencję w konstrukcję pojazdu przy demontażu reflektora.
Ustawienie reflektorów z lampami wyładowczymi lub z żarówkami halogenowymi przeprowadza się z pomocą urządzenia optycznego, które jest dostępne w każdej stacji kontroli pojazdów, warsztatach. Do pomocy używa się również standardowy klucz, którym obraca się reflektory.
I to rozwiązanie również wykorzystuje się w przypadku reflektorów LED, jednak nie wszystkich…
– Niektóre reflektory LED wymagają używania komputera diagnostycznego, z pomocą którego wprowadzimy oświetlenie w tryb serwisowy. W takiej sytuacji specjalista musi również znać procedury umożliwiające dalsze działanie – podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Kiedy światła źle świecą?
Jeśli zasięg reflektorów wynosi 30-40 metrów w trybie świateł mijania, to znak, że są one ustawione zbyt nisko. Wówczas przed samochodem mamy bardzo dużo światła, a za linią granicy z cieniem w odległości 30-40 metrów już jest zbyt ciemno.
Gdy przed maską auta światła jest niewiele, wówczas reflektory są ustawione zbyt wysoko. A to oznacza, że zbyt wiele świateł pojawia się nad drogą i odbija od znaków drogowych, co powoduje oślepienie kierowcy i w trybie świateł mijania – oślepienie innych.
A jeśli reflektory są poprawnie ustawione, a mimo to nadal oślepiają innych kierowców, to najlepiej klosz jest brudny lub zmatowiał, co powoduje rozproszenie światła, które oślepia nawet kierowcę tego pojazdu. W takiej sytuacji polecamy wrócić do punktu pierwszego naszego artykułu i umówić się na czyszczenie świateł do warsztatu.
Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo
Możecie sprawdzić swoje światła samochodowe w ramach corocznej edycji wydarzenia “Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”.
Już w październiku wystartuje wspólna akcja NEPTIS S.A. – operatora aplikacji Yanosik, Komendy Głównej Policji i SKP pod Patronatem ITS – “Twoje Światła – Nasze bezpieczeństwo”.
W ramach wydarzenia kierowcy będą mogli sprawdzić swoje światła pod względem stanu technicznego, ustawienia i innych aspektów w wybranych Stacjach Kontroli Pojazdów w 4 terminach: 23.10, 6.11, 20.11, 4.12.2021. Zachęcamy do wzięcia udziału!