Zmiany, które rząd szykuje dla kierowców, z pewnością nie ucieszą większości zmotoryzowanych. Wysokość składki OC ma być zależna od liczby punktów karnych, a ich kasowanie będzie możliwe dopiero po upływie 2 lat. Zaostrzone mają zostać kary dla nietrzeźwych kierowców i przepisy dotyczące limitu prędkości. Eksperci z Yanosika komentują planowane zmiany w prawie drogowym.
Wyższe kary pieniężne dla kierowców
Zmiany, które mają nastąpić, odnoszą się przede wszystkim do wysokości kar pieniężnych, które będą nakładane przez organy kontroli ruchu drogowego oraz orzekane przez sąd. Mają one dotyczyć szczególnie niebezpiecznych wykroczeń.
Podwyższona ma zostać dolna granica kary grzywny za zachowania, które definiowane są jako najbardziej niebezpieczne, a więc za naruszanie praw pieszych, niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych, a także przekraczanie dopuszczalnych limitów prędkości.
Dodatkowo podwyższona ma zostać maksymalna wysokość grzywny w przypadku wykroczeń drogowych. Obecnie wynosi 5 tys. zł, a ma zostać podniesiona do 30 tys. zł. Planowana jest również podwyżka w postępowaniu mandatowym z 1 tys. zł (przy zbiegu wykroczeń) do 3,5 tys. zł, oraz w samej wysokości mandatu karnego za przekroczenie dopuszczalnej prędkości jazdy o ponad 30 km/h – z maksymalnej kwoty 500 zł do 5 tys. zł. W przypadku recydywy grzywna mandatu ma wynieść od 3 tys. zł. do 5 tys. zł. Grzywny mają być przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego.
Aplikacja Yanosik umożliwia bieżące monitorowanie aktualnych ograniczeń prędkości na danym obszarze, dzięki temu każdy kierowca ma wgląd na to, z jaką prędkością może jechać. To rozwiązanie świetnie sprawdza się na całej trasie informując i jednocześnie dbając o bezpieczeństwo kierowców – mówi Julia Langa, Yanosik
Zero litości dla pijanych kierowców
Planowana jest również zmiana w zakresie orzekania wyższych kar pozbawienia wolności dla nietrzeźwych kierowców. Sąd, mając na celowniku pijanych za kółkiem, będzie rygorystycznie karał za czynności prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości, przestępstw drogowych, popełnionych w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, a także przestępstw drogowych popełnionych w czasie nietrzeźwości po raz kolejny.
Możliwie ma być również orzeczenie renty dla ofiary wypadku spowodowanego przez pijanego kierowcę, procedowane w postępowaniu karnym. Przyznanie renty przez sąd ma być z urzędu, bez konieczności wnioskowania przez osobę uprawnioną lub prokuratora.
Uważam, że każdy zmotoryzowany powinien mieć w zestawie podręcznych akcesoriów samochodowych własny alkomat, który umożliwi mu sprawdzenie stanu swojej trzeźwości, zanim wyruszy w trasę. Ponadto apelujemy również o zachowanie zdrowego rozsądku i nie wsiadanie za kółko po zakrapianej imprezie. Nietrzeźwy kierowca to zagrożenie nie tylko dla siebie, ale również dla innych uczestników ruchu drogowego – komentuje Julia Langa, Yanosik
Kara za brak uprawnień i nowe regulacje dla punktów karnych
Tych, którzy nie posiadają odpowiednich uprawnień do prowadzenia pojazdów, również czekać będzie kara w postaci czasowego niedopuszczenia pojazdu do ruchu na trzy miesiące oraz kara pieniężna w wysokości 10 tys. zł.
Za naruszenie przepisów prawa drogowego kierowca będzie mógł otrzymać nawet 15 punktów karnych, obecnie ich maksymalna liczba wynosi 10 punktów za niektóre wykroczenia. Punkty karne mają być kasowane dopiero po upływie 2 lat, a szkolenia, które umożliwiały ich zmniejszenie, mają zostać zniesione.
Wysokość składki OC zależna od liczby punktów karnych?
Decyzją rządu, firmy ubezpieczeniowe mają uzyskać wgląd do systemu CEPiK, co pozwoli na dostosowywanie stawek ubezpieczenia do historii wykroczeń kierowcy, a także do liczby punktów karnych, które otrzymał.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym priorytetem rządu?
Na ten moment to wyłącznie projekt ustawy, który dopiero ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów po dokonaniu korekt legislacyjnych. Jednak KPRM wyraźnie podkreśla, że bezpieczeństwo w ruchu drogowym stanowi priorytet dla rządu i wszystko zmierza ku temu, by zaostrzyć walkę z niebezpiecznymi kierowcami na drodze.
W 2020 roku doszło do 23 540 wypadków drogowych, w tym 2 491 osób zginęło, a rannych zostało 26 463 osoby. Potrącenie pieszego stanowi 21,5% wszystkich wypadków drogowych z 2020 roku, a musimy tu mieć na uwadze, że ci „niechronieni” uczestnicy ruchu drogowego mają znacznie mniejsze szanse na przeżycie, niż osoby chronione karoserią auta.
Nietrzeźwi kierowcy spowodowali 1 075 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 163 osoby, a 1 262 zostało rannych. To mniej niż w 2019 roku lecz nadal te liczby są wyraźnym sygnałem do uskutecznienia działań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.