Nowe pociągi do Krakowa oraz Wrocławia i zwiększenie możliwości dojazdu w różne regiony Polski – to najważniejsze nowości dla województwa śląskiego w nowym rocznym rozkładzie jazdy PKP Intercity, który zacznie obowiązywać w niedzielę 12 grudnia 2021 roku.
Nowy rozkład jazdy przyniesie zwiększenie liczby połączeń do i z Katowic oraz Częstochowy. Katowiczanie będą mogli korzystać m.in. już nie z blisko 40 pociągów ekonomicznych (kategorie IC i TLK) jak do tej pory, a z niemal 50. Dojazd do Wrocławia i Krakowa ułatwią kursujące na tej trasie dwa nowe pociągi – IC Boznańska i IC Siemiradzki. Ten drugipozwoli dodatkowo dojechać do Rzeszowa i Przemyśla. Nowością na torach będzie także skład TLK Flisak z Katowic przez Częstochowę do Gdyni, który zapewni również możliwość dojazdu do m.in. Łodzi, Płocka i Grudziądza.
Wydłużenie relacji nocnego pociągu IC Przemyślanin, kursującego do tej pory do Słupska, pozwoli na bezpośrednie podróże z Górnego Śląska do Ustki. W wakacyjne weekendy dojazd nad morze ułatwi także nowy pociąg IC Krakowianka, który połączy Katowice z Kołobrzegiem. Od marca uruchomione zostanie połączenie EIC Klimczok zapewniające dojazd
w soboty z Katowic do Gdyni, a w niedziele z Gdyni do Katowic przez Warszawę.
Trasę zmieni łączący Warszawę z Karkonoszami pociąg TLK Karkonosze, który zacznie jeździć przez Katowice, zapewniając mieszkańcom Górnego Śląska nowe nocne połączenie z Jelenią Górą, a w sezonie turystycznym dodatkowo ze Szklarską Porębą. Zawiercie i Myszków będą mieć drugie połączenie z Krakowem oraz dodatkową możliwość dojazdu do Poznania dzięki zmianie trasy składu IC Wybicki.
Mieszkańcy Katowic, Gliwic oraz Zabrza zyskają weekendowe połączenie z Kotliną Kłodzką oraz Krosnem, Jasłem i Sanokiem na Podkarpaciu dzięki wydłużeniu w soboty i niedziele relacji pociągu TLK Wetlina. W nowym rozkładzie jazdy podróżni będą mogli skorzystać z nowego połączenia na Podkarpacie dzięki wydłużeniu do Przemyśla relacji pociągu IC Wawel, kursującego pomiędzy Berlinem a Krakowem. Dodatkowo łatwiej będzie dotrzeć do Lwowa, ponieważ skład ten będzie skomunikowany z jednym z dwóch nowych pociągów łączących Przemyśl z miastem na zachodzie Ukrainy.
Zmiany w kursowaniu i dostosowanie do prac modernizacyjnych
Obowiązujący od 12 grudnia 2021 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Ze względu na prowadzone przez zarządcę infrastruktury prace modernizacyjne pociąg IC Cracovia zamiast przez Oświęcim będzie jeździć przez Katowice i Rybnik. Trasę zmieni także łączący Budapeszt z Terespolem skład IC Batory, który zamiast przez Rybnik pojedzie w nowym rozkładzie przez Racibórz. Zaplanowane prace remontowe na węźle czechowickim spowodują ograniczenie oferty dla Bielsko-Białej. Trwające nadal prace inwestycyjne na linii nr 1 spowodują, że część pociągów będzie kursować trasą alternatywną omijającą Zagłębie.
Planowo do końca czerwca 2022 roku kontynuowane będą prace modernizacyjne prowadzone przez zarządcę infrastruktury i w związku z tym nadal zamknięty będzie odcinek Bronów – Wisła Głębce, w związku z czym nie będą jeździć pociągi do Ustronia i Wisły. Prace prowadzone na odcinku Most Wisła – Czechowice Dziedzice wpłynęły na możliwość trasowania pociągów między Katowicami a Bielskiem-Białą. Zaplanowane od 12 marca 2022 roku prace modernizacyjne spowodują brak możliwości obsługi Bytomia i Tarnowskich Gór.
Kontynuowane będą prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej.
Kompleksowa informacja dla podróżnych
Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator. Dokładne informacje na temat biletów i rozkładu jazdy przewoźnika pasażerowie uzyskają na stronie intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.).
Bezpieczne podróże koleją z PKP Intercity
Na pokładach pociągów należy zakrywać usta i nos podczas trwania całej podróży. Kierownicy pociągów i konduktorzy korzystają ze środków ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczek i rękawiczek ochronnych oraz żeli do mycia i dezynfekcji rąk. Kontakt
z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych. Wszystkie pociągi PKP Intercity są dezynfekowane i czyszczone po zakończeniu każdego przejazdu. Od marca 2020 do końca listopada 2021 roku przewoźnik wykonał już blisko 595 tysięcy dezynfekcji i niemal 33 tysiące dezynfekcji metodą zamgławiania.
Obecnie nie obowiązują limity zajętości miejsc w transporcie publicznym. Również w składach wagonowych PKP Intercity można podróżować bez rezerwacji miejsca do siedzenia. Obowiązkowa rezerwacja miejsc nadal obowiązuje w elektrycznych zespołach trakcyjnych (EZT), czyli pojazdach typu Pendolino, Flirt lub Dart, a także w spalinowych zespołach trakcyjnych (SZT). Ze względu na swoją konstrukcję składy zespolone nie mogą być wydłużane, tak jak w przypadku tych zestawionych z wagonów, dlatego ścisła kontrola poziomu zajętości miejsc w EZT i SZT służy bezpieczeństwu i komfortowi podróżowania tymi pociągami.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor, który zapewni komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.